Fax Now: (925) 132-4545


Telefon: 0720.877.877


Email: contact@giucristglobal.ro

Liberalizarea pieţei gazelor naturale: preţurile reglementate dispar până în decembrie 2014 pentru consumatorii noncasnici

Autorităţile române au aprobat calendarul liberalizării pieţei gazelor naturale (calendar ce urmează să fie agreat cu instituţiile financiare internaţionale) privind eliminarea preţurilor reglementate la gaze până la 31 decembrie 2014, pentru consumatorii industriali, şi până la 31 decembrie 2018,pentru consumatorii casnici. În acelaşi timp, se va produce o creştere graduală a preţului de comercializare pe piaţa românească a producţiei interne de gaze în raport cu preţul gazelor din import.

Preţul producţiei interne se va majora de la 45,7 lei/MWh, cât este în prezent, la 119 lei/MWh, ceea ce înseamnă aproape triplarea preţului de comercializare. Dacă se vor constata diferenţe semnificative între preţul de comercializare a producţiei interne şi preţul de import, diferenţe prin care ar putea fi periclitată stabilitatea pieţei, termenul pentru consumatorii noncasnici ar putea fi extins cu un an, până pe 31 decembrie 2015. Autorităţile se bazează pe diversificarea până în 2018 a surselor de gaze. Pentru atingerea convergenţei între preţul intern şi cel european de import vor avea loc ajustări trimestriale ale preţului final. Gradul de convergenţă este calculat ca raport între preţul producţiei interne şi preţul gazelor din import. Autorităţile române iau în calcul, la întocmirea calendarului, o reducere treptată a preţului gazelor din import. Pentru consumatorii noncasnici, convergenţa preţurilor intern/import se va asigura în 2014 la un preţ estimat al gazelor din import de 380 dolari/1000 mc, iar acesta rămâne constant pentru consumatorii casnici până în 2018. Autorităţile consideră că sursele de import vor fi diversificate, fapt ce ar determina o scadere progresivă a preţurilor la gazele importate de la aproape 500 dolari/mia de metri cubi în prezent la 380 dolari/mia de metri cubi în 2014.

ELIMINAREA PREŢURILOR REGLEMENTATE-PROGRAM DE MĂSURI CE TREBUIE AGREAT CU ORGANISMELE INTERNAŢIONALE

Preşedintele României a aprobat Legea Energiei Electrice şi a Gazelor Naturale în forma adoptată de Parlament în luna iunie, iar planul de măsuri pentru eliminarea preţurilor reglementate trebuie agreat cu instituţiile financiare internaţionale, astfel încât liberalizarea să se deruleze după programul prezentat mai sus. Liberalizarea integrală a pieţei gazelor şi a pieţei energiei electrice a fost amânată an de an din 2007, fiind un subiect extrem de sensibil pentru toate guvernele anterioare. Liberalizarea pe piaţa gazelor este mult mai complicată decât cea de pe piaţa energiei, din cauza diferenţelor extrem de mari dintre preţurile gazelor din intern şi cele din import. Cunoscând efectele asupra preţurilor la consumatorii finali, autorităţile au împins această liberalizare până la limită, adică până când România a ajuns la Curtea Europeană de Justiţie. Guvernul trebuie să înfiinteze un comitet interministerial, ce va pregăti un pachet de măsuri fiscale şi de reglementare pentru domeniul gazelor şi al petrolului, conform draftului scrisorii de intenţie cu FMI. Pachetul va cuprinde, printre altele, şi măsuri privind aplicarea, în urma liberalizării  preţurilor la gaze, a unei taxe pe venituri excepţionale. Fondurile obţinute astfel de la companiile din domeniul gazelor vor fi utilizate pentru finanţarea măsurilor de protecţie a consumatorilor vulnerabili. În acest fel, consumatorii vulnerabili vor fi protejaţi de impactul ajustărilor de preţuri rezultate în urma liberalizarii. Măsurile vor fi luate în urma consultării actorilor de pe piaţa gazelor. Pe de altă parte, ataşatul comercial al SUA la Bucureşti , Keith Kirham, a declarat că România trebuie să definească profilul consumatorului vulnerabil, pentru a-şi fundamenta datele atunci când se vorbeşte despre impactul liberalizării preţurilor la gaze naturale şi energie electrică. „Se discută despre consumatorii din sectorul energetic, care platesc pentru a consuma, şi se fac comparaţii la nivel european. Se vorbeşte despre faptul că, în România, consumatorul vulnerabil va fi afectat. Dar avem datele care să arate cine este consumatorul vulnerabil? Aceste date sunt absolut necesare, în contextul discuţiilor despre preţul energiei“, a afirmat Keith Kirkham. De asemenea, oficialul american a precizat că, în România, nu este acordată atenţia cuvenită subiectului conservării energiei electrice. „Conservarea energiei nu este o temă discutată prea mult în România.  În SUA a fost o masură bună pentru a domoli cererea din piaţă“, a adaugat Keith Kirkham.

MASURILE NECESARE PENTRU ELIMINAREA PREŢURILOR REGLEMENTATE:

• Adoptarea unei hotărâri de guvern privind separarea activităţii de înmagazinare de cea de producţie. În prezent, ambele activităţi se desfăşoară prin compania Romgaz. Practic, va fi înfiinţat un operator independent de înmagazinare. Această măsură este cuprinsă în proiectul de OUG privind modificarea Legii gazelor;

• Desemnarea OPCOM (actuala bursă a energiei electrice) şi ca operator de piaţă pentru gaze naturale;

• Proiectele de acte normative referitoare la protecţia clienţilor vulnerabili. Categoriile de clienţi vulnerabili vor fi stabilite până la sfârşitul anului 2012. Pentru această categorie de consumatori trebuie stabilite măsuri financiare până în decembrie 2013;

• Modificarea statutului conductelor de tranzit prin renegocierea acordurilor interguvernamentale cu Federaţia Rusă. O convenţie semnată cu Rusia în 1996 încalcă legislaţia comunitară, respectiv Regulamentul nr. 1775/2005 privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale (înlocuit în anul 2009 prin Regulamentul nr. 715/2009), care se aplică tuturor conductelor de transport de pe teritoriul Uniunii Europene, indiferent dacă astfel de conducte furnizează efectiv gaze naturale într-un anumit stat membru sau dacă transportă gaze mai departe în aval. Pentru evitarea unui proces care s-ar putea finaliza cu amenzi usturătoare, România se află în plină renegociere a acordurilor cu Federaţia Rusă;

• Până la sfârşitul anului trebuie revizuite metodologiile de tarifare, regulamentele de schimbare a furnizorilor de gaze şi metodologiile de stabilire a preţurilor reglementate;

• Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) are obligaţia să facă o campanie anuală de evaluare a gradului de informare a consumatorilor privind posibilităţile de alegere a furnizorului de gaze. De asemenea, trebuie să informeze publicul despre noile evoluţii ale pieţei gazelor şi să creeze un instrument de comparaţie a preţurilor practicate de furnizorii concurenţi pentru fiecare categorie de clienţi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Cookies / Confidentialitate / ANPC